European Media Partner

3 vragen aan: Florent Coudyser en Gernot Schwendtner, weGrow International

Veel bedrijven lopen tegen moeilijkheden aan wanneer ze de internationale markt willen betreden en veel van hen slagen niet of verspillen tijd en geld. Voorbereiding is dé manier om dit te vermijden.

Waarom gaat het zo vaak mis wanneer bedrijven internationaal willen uitbreiden?

“Ze missen de juiste voorbereiding en ervaring. Het kiezen van verkeerde markten is hier een goed voorbeeld van. Daarnaast hebben ze geen goed plan. Het opzetten van een onderneming in een nieuw land is als bergbeklimmen: eerst moet je weten welke berg je überhaupt wilt beklimmen en moet je kracht opbouwen. Je moet de markt kennen en culturele verschillen in acht nemen. Je bedrijfsplan simpelweg kopiëren en plakken op een buitenlandse markt werkt niet, je moet je aanpassen aan hun wensen. Daarom helpt het ook om met ervaren experts de markt op te gaan.”


Hoe kan je de risico’s wegnemen en succesvol uitbreiden?

“Doe je research. Bouw een prototype en test het op minimal viable markets. Lanceer pilots en zet een goed plan neer. Daarnaast is het goed om met lokale of native (interim) experts te werken. Ze kennen de markt en kunnen jou helpen deze ook te leren kennen. Een groot deel hiervan leunt op communicatie. Hoe zorg je voor een goede structuur en hou je vinger aan de pols in het land? Je moet het voldoende aandacht geven, anders groeit het niet. En als laatste: evalueer. Werkt het niet? Verander dingen of gooi de handdoek in de ring. Luister naar de markt. Als je de juiste, lokale fit hebt, komt de rest vanzelf.”


Hoe zorgt internationale expansie voor weerbaarheid?

“We werken vooral met snelgroeiende techbedrijven die het geld en de mindset hebben om te groeien. Nu de markt door covid overhoop is gehaald, liet onderzoek zien dat tachtig procent van deze bedrijven juist voordeel haalde uit hun internationale positie, omdat ze de risico’s konden spreiden. Ook waren ze door hun internationale positie al gewend aan hybride werken, dus ze konden zowel internationaal als lokaal goed blijven samenwerken. Als laatste hielp het hen ook dat ze geen fysieke producten maken, waardoor hun product flexibel en schaalbaar was. Ze hebben een groei-mindset die hen in staat stelt zich aan te passen. Het zit in hun DNA.”


Delen

Journalist

Marjon Kruize

Related articles