European Media Partner

Hoe kan automatisering bijdragen aan wendbaarheid van een onderneming en waarde creëren in deze nieuwe werkelijkheid?

De COVID-19-pandemie heeft grote schade aangericht aan de Nederlandse- en wereldeconomie. Het BBP daalt sterk, de consumptie kromp harder dan vóór maart 2020 werd gemeten en de werkloosheid loopt sinds april van dit jaar weer op.

“Toen bedrijven werden geconfronteerd met de forse economische impact van de pandemie was de primaire reactie van bestuurders gericht op overleven”, vertelt Christian van Geel, expert automatisering en digitale transformatie. “Alle aandacht ging uit naar cash management en het openhouden van de deuren. Nu we een fase verder zijn is het bewustzijn bij bedrijven gegroeid dat strategische en operationele wendbaarheid essentieel zijn om te kunnen anticiperen op snel veranderende omstandigheden.” IT en data spelen daarin een cruciale rol.


Christian van Geel, expert automatisering en digitale transformatie


“Wij zien dat bedrijven in een verhoogd tempo plannen maken en uitvoeren om IT en data meer in het hart van de onderneming te kunnen plaatsen. Zo worden in het financiële domein processen onder de loep genomen en wordt gekeken of en hoe software ‘robots’ de fysieke workforce kunnen ondersteunen. Tijdens dergelijke exercities blijkt keer op keer hoeveel tijd er totaal onnodig door medewerkers wordt besteed aan manuele en repetitieve handelingen als simpelweg de in- en overvoer van gegevens. Bedrijven benutten nu het momentum om hier verandering in te brengen en ervaren, als positief zijeffect van deze crisis, een verhoogde acceptatie en adoptie op de werkvloer.”


“Er zijn assessments tools beschikbaar die bedrijven helpen automatiseringskansen te inventariseren, business cases te maken en dit geheel te plotten op een digitaal canvas, zodat bedrijven de juiste en best renderende projecten kunnen selecteren, en uitvoeren”, aldus Van Geel. 


In tijden van crisis moet een CFO zicht hebben op alle aspecten van de uitgaven om zo precies te weten waar en hoe elke euro wordt uitgegeven. “Je kunt immers niet controleren waar je geen zicht op hebt”, zegt Van Geel. “Dit is voornamelijk van toepassing op de indirecte kosten. Een aandachtsgebied dat ten tijde van economische voorspoed minder aandacht heeft gekregen dan dat het verdient. Op de directe kosten is over het algemeen al meer grip en controle aangezien voor deze kosten veelal een verplichting wordt vastgelegd in een ERP-systeem.” 


Meer dan ooit zijn er softwareoplossingen die strategisch inzicht geven in het besparingspotentieel van een onderneming en helpen deze besparing te realiseren. Gelijktijdig dragen deze oplossingen bij aan het reduceren van risico’s, het verhogen van de compliance en geven de efficiency een boost door verregaande procesautomatisering, van inkoop tot betaling. “De praktijk leert dat besparingen tussen de 4% en 7% op het totaal van de indirecte kosten zeer realistisch zijn”, zegt Van Geel. “Data van circa 1.300 bedrijven wereldwijd die hun inkoop tot betaalproces hebben geoptimaliseerd en gedigitaliseerd is beschikbaar. Door deze data te combineren met industrie best practices en slechts enkele bedrijfsgegevens ben je in staat om snel inzicht te krijgen in besparings- en procesoptimalisatie kansen van je bedrijf.” 


COVID-19 heeft het inzichtelijk maken van processen bij bedrijven versneld, besluit Van Geel. “Het is een feit dat banen veranderen en dat zorgt zonder meer voor weerstand. Door goed te kijken waar mogelijkheden voor digitale transformatie binnen je organisatie liggen bespaar je kosten en kun je efficiënter werken. Alleen zo kun je bepalen wat goed is voor een bedrijf en in welke mate je waarde kunt toevoegen.”

Delen

Journalist

Related articles